ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ
-
Βιβλιοθήκη Δικαίου, Νέες Κυκλοφορίες, Πανεπιστημιακά
ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ: ΕΛΛΑΔΑ – ΕΥΡΩΠΗ (ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ)
Βιβλιοθήκη Δικαίου, Νέες Κυκλοφορίες, ΠανεπιστημιακάΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ: ΕΛΛΑΔΑ – ΕΥΡΩΠΗ (ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ)
Κύριος σκοπός του παρόντος συλλογικού έργου είναι η υποστήριξη της διδασκαλίας του μαθήματος επιλογής Δίκαιο και Θρησκεία, που παρέχεται στο πλαίσιο του Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενόψει μάλιστα και της παρατηρούμενης ελλέιψεως ολοκληρωμένων και έγκυρων σχετικών έργων.
Το μάθημα αυτό διαπνέεται από την πολυεδρική επιστημονική προσέγγιση των νέων νομικών δεδομένων που θέτει κατά τις τελευταίες δεκαετίες η ανάδυση καινοφανών προκλήσεων από την επιρροή της θρησκείας στον ελληνικό και ευρωπαϊκό δημόσιο χώρο, όπως το γεγονός αυτό επιμαρτυρείται από την προϊούσα αύξηση της συναφούς νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Η δεύτερη αναθεωρημένη έκδοση του έργου περιλαμβάνει μελέτες συναδέλφων και μη, οι οποίοι τιμούν με τη διδασκαλία τους το μάθημα, προσθέτοντας επιστημονική ποιότητα και σύγχρονους προβληματισμούς σε επίκαιρα ζητήματα της πολυεπίπεδης θεματικής τους.
Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου
SKU: n/a -
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες
1920 THE SYNODICAL ENCYCLICAL “UNTO THE CHURCHES OF CHRIST EVERYWHERE”
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες1920 THE SYNODICAL ENCYCLICAL “UNTO THE CHURCHES OF CHRIST EVERYWHERE”
The 1920 Encyclical is proof of the Great Church’s sensitivity toward a good witness in a world that is constantly changing and evolving. The references in the Encyclical to the signs of the times remind us of the Church’s eternal duty to speak “of the hope that is in us” (1 Peter 3:15) amid historical challenges and to highlight the same positive challenge for humankind, culture, and civilizations, in every era. It also confirms that an introverted. Orthodoxy cannot give this testimony. Isolationism does not correspond to the essence of the Gospel and has never benefited the Church […]
One hundred years ago, the Great Church expressed through the Synodical Encyclical “Unto the Churches of Christ Everywhere” its anguish over the fact of division of the Christian world and proposed concrete steps towards unity through the common witness and cooperation of the Churches, primarily in practical matters. Today we, too are fighting for the course of the Ecumenical Movement after many decades of intense activity in this area. The difficulties of this project are obvious, but so are the positive perspectives and possibilities. We continue, with trust in God’s providence and with an immovable common goal, as formulated by the Holy and Great Synod of the Orthodox Church, the “final restoration of unity in right faith and love.”
An Extract from the Greeting
by His All-Holiness
Ecumenical Patriarch BartholomewSKU: n/a -
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, Πανεπιστημιακά
ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΟΥ
Το βαρυσήμαντο έργο χωρίζεται σε τέσσερα μέρη.
Το πρώτο μέρος περιέχει υπομνήσεις εκκλησιαστικών γεγονότων στην Κωνσταντινούπολη, που αρχίζουν χρονολογικά (Ιανουάριος-Δεκέμβριος) από το 330 έως το 1901. Αναγράφονται οι γεννήσεις και οι θάνατοι των ιστοριογράφων στους οποίους οφείλεται η απομνημόνευση πολλών γεγονότων. Εκδίδονται τέσσερα στιχουργήματα περί πυρκαγιών, που σημειώθηκαν στην Κωνσταντινούπολη: του Βαρνάβα Κυπρίου, του Κωνσταντίνου Καρατζά (1728) και του Κωνσταντίνου Δαπόντε (1755, 1756). Παρουσιάζονται τα σωζόμενα ιερά σκεύη και αρχιερατικά άμφια του πατριαρχικού ναού. Ακόμα τα άγια λείψανα του πατριαρχικού ναού, όπως τεμάχια των αγίων Χαραλάμπους, Τρύφωνος, Ιωάννου του Ελεήμονος, του οσίου Αντωνίου, του αγίου Ανθίμου του Σηλυβριανού και του αγίου Γεωργίου.
Το δεύτερο μέρος ασχολείται με το συναξάρι της Αγίας Εκκλησίας των Κωνσταντινουπολιτών, το οποίο περιέχει ακίνητες και κινητές εορτές τους έτους, στις οποίες γίνεται λόγος για ναούς και μονές, που τιμώνται στη μνήμη τους και στην περιοχή, που βρισκόταν και εόρταζαν. Τέλος, υπάρχουν συνάξεις κινητών εορτών κατά την περίοδο του Τριωδίου.
Το τρίτο μέρος παρουσιάζει ημερολόγιο πανηγύρεων της Κωνσταντινούπολης, των περιοχών εντός των τειχών της πόλεως, τον απέναντι και πέριξ, καθώς και των Πριγκηποννήσων. Επίσης εορτολόγιο πανηγύρεων από τον Ιανουάριο μέχρι τον Δεκέμβριο με σημαντικές εκκλησιαστικές και ιστορικές ειδήσεις περί ναών, αγιασμάτων, σωματείων, που εορτάζουν και πανηγυρίζουν.
Το τέταρτο μέρος περιέχει πατριαρχικά και κοινοτικά γράμματα από το 1601 έως το 1813. Συγκεκριμένα τόμο του Πατριάρχου Γρηγορίου Ε΄ περί των εκκλησιαστικών μεριδίων λεγομένων γεδικίων (στασιδίων) (1807) και κατάστιχο (1696-1804) του ναού της Θεοτόκου Καφατιανής. Γράμμα του Πατριάρχου Σαμουήλ Α΄ περί του ναού της Θεοτόκου Εγρίκαπι (1766) και έγγραφα της κοινότητας Μεγάλου Ρεύματος από το 1768 κ. εξ. Γράμματα των πατριαρχών Γρηγορίου Ε΄ (1798) και Νεόφυτου Ζ΄ περί της σχολής Μεγάλου Ρεύματος (1800), υποσχετικό ψαράδων (1797), γράμματα Ιωάννου Γεωργίου (1797) και Πατριάρχου Νεοφύτου Ζ΄ (1801), σημειώματα και έγγραφα περί της κοινότητας Σταυροδρομίου. Γράμματα πατριαρχών Τιμοθέου Β΄ (1615), Καλλινίκου Δ΄ περί των σχολών (1805), Γεράσιμου Γ΄ (1796) και Κωνσταντίου Α΄ (1831) περί των σχολών Μουχλίου, Γρηγορίου Ε΄ (1798), Ιερεμίου Δ΄ (1809) και Κυρίλλου ΣΤ΄ (1813) περί της σχολής Εδιρνέκαπι και Κυρίλλου ΣΤ΄ περί της σχολής Τζιβαλίου.
SKU: n/a -
Βαλκάνια Ορθόδοξα, Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Νέες Κυκλοφορίες
Ευαγγελισμός: Ανασυγκρότηση της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας από τα ερείπια
Βαλκάνια Ορθόδοξα, Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Νέες ΚυκλοφορίεςΕυαγγελισμός: Ανασυγκρότηση της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας από τα ερείπια
Η Αλβανία είναι μια όμορφη χώρα με πλούσια ιστορία, που καυχάται ότι έχει μακρά χριστιανική παράδοση από τα χρόνια του Απ. Παύλου, με κυρίαρχη τη χριστιανική πίστη επί δεκαπέντε περίπου αιώνες. Η χώρα υπέστη τον οθωμανικό ζυγό για 500 χρόνια και στη συνέχεια μία ασύλληπτα σκληρή αθεϊστική εκστρατεία, που επιχείρησε να εκριζώσει εντελώς κάθε ίχνος θρησκείας. Πολλοί φοβήθηκαν ότι πράγματι πέτυχε να εξοντώσει το όνομα του Χριστού από την καρδιά και τον νου του λαού της. Η Αλβανία είναι μία χώρα που αποτελεί ένα ακραίο παράδειγμα με μία ολοσχερώς κατεστραμμένη Εκκλησία στους σύγχρονους καιρούς.
Ανορθωμένη, όμως, πάνω στα ερείπια, που σωρεύτηκαν από αυτούς τους διωγμούς, σήμερα υπάρχει μία Εκκλησία που σφύζει από ζωή. Μία Ορθόδοξη Εκκλησία που φροντίζει να ενεργεί ως φως προς εκείνους που ευρίσκονται μέσα στα φυσικά όρια της Αλβανίας. Συγχρόνως, είναι προσηλωμένη στο καθήκον να ακτινοβολεί το μήνυμα του Ευαγγελίου στην οικουμένη. Αυτή η ζωντάνια από πολλούς θεωρείται ως ένα σύγχρονο θαύμα. Η ταχεία ανασύσταση της προκαλεί ερωτήματα στην έρευνα μας: Ποια είναι τα αποτελέσματα αυτής της ανασυγκρότησης; Σύμφωνα με ποιες αρχές ανοικοδομήθηκε αυτή η Εκκλησία; Ποιος παρέλαβε το μήνυμα που μετέδωσε η Εκκλησία της Αλβανίας; Με ποιον τρόπο το προσέλαβαν οι παραλήπτες του;
Αυτά τα ερωτήματα μέχρι σήμερα έχουν επί το πλείστον μείνει αναπάντητα. Γι’ αυτόν τον λόγο μία συστηματική εξέταση τους άξιζε να τα απαντήσει, καθώς είναι κατ’ εξοχήν σημαντικά για τον πολυπολιτισμικό κόσμο μέσα στον οποίο σήμερα ζούμε.
SKU: n/a
ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ & ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
-
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Πανεπιστημιακά
ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κατά τη διάρκεια της νεολιθικής εποχής (7.000 – 3.500 π.Χ.), στην περιοχή της Βαλκανικής Χερσονήσου και στο Αιγαίο παρατηρείται μια κοινωνική και οικονομική αλλαγή σε σχέση με προηγούμενες εποχές. Η ανακάλυψη της γεωργίας αλλάζει το κοσμοείδωλο, αλλά κυρίως τον τρόπο διατροφής των ανθρώπων. Δεν τρέφονται πια με αυτοφυή φυτά και ρίζες δένδρων, αλλά με τα προϊόντα της καλλιεργημένης γης. Παύουν να είναι νομάδες, συλλέκτες, κυνηγοί, και γίνονται γεωργοί. Η διαρκής μετακίνησή τους σε αναζήτηση τροφής αντικαθίσταται με την εγκατάσταση σε ένα μόνιμο τόπο. Αυτό το γεγονός αλλάζει όχι μόνο τον τρόπο ζωής, αλλά παράλληλα και της σκέψης τους, καθώς αναπτύσσουν δεσμούς συγγενείας με το χώρο που τους συντηρεί. Αισθάνονται το ιδιαίτερο δέσιμό τους με τη γη και την εξάρτηση της καθημερινής διαβίωσης από τη διαρκή εναλλαγή των εποχών. […] (Από τον πρόλογο της έκδοσης)
SKU: 246 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά
Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΘΕΟΚΛΗΤΟΥ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΑΣ
Ο άγιος Θεόκλητος Λακεδαιμονίας αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μορφές του ασκητισμού στη Λακεδαίμονα, ο οποίος έγινε επίσκοπος Λακεδαιμονίας κατά τη διάρκεια του 9ου αιώνα. Η σημαντική του δραστηριότητα ως επισκόπου και η σύγκρουσή του με τους ισχυρούς της περιοχής είχε ως αποτέλεσμα την προσωρινή του απομάκρυνση από τον επισκοπικό θρόνο, στον οποίο επανήλθε αργότερα. Η ανώνυμη βιογραφία του αποτελεί ένα έξοχο και ελκυστικό ρητορικό δημιούργημα, το οποίο μας δίνει λίγες, αλλά σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία και την καθημερινή ζωή της μεσαιωνικής Λακεδαιμονίας τον 9ο και 10ο αιώνα και επίσης αποτελεί ένα εξαίρετο κείμενο από την άποψη της γλώσσας και του ύφους, πράγμα που αποδεικνύει την υψηλή και πολύπλευρη παιδεία του συγγραφέα”. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
SKU: 816 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Νέες Κυκλοφορίες
Η Πρόσληψη του έργου του Αγίου Σωφρονίου Σαχάρωφ από την Ακαδημαϊκή Θεολογία
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Νέες ΚυκλοφορίεςΗ Πρόσληψη του έργου του Αγίου Σωφρονίου Σαχάρωφ από την Ακαδημαϊκή Θεολογία
Ο Άγιος Σωφρόνιος Σαχάρωφ μπορεί να θεωρηθεί ως ο σημαντικότερος εμπειρικός θεολόγος του εικοστού αιώνα. Προικισμένος με πολλά φυσικά και πνευματικά χαρίσματα, και ευλογημένος με αμέτρητες πνευματικές εμπειρίες, κατόρθωσε να συστηματοποιήσει και να παρουσιάσει στα έργα του θεολογικές έννοιες που άπτονται της ησυχαστικής και νηπτικής παραδόσεως της Ορθοδόξου Εκκλησίας με τρόπο ιδιαίτερα σαγηνευτικό, που μπορεί να θέλξει ένα μεγάλο εύρος αναγνωστών. Ως εκ τούτου, δεν προξενεί έκπληξη που η εργογραφία του Αγίου Σωφρονίου προκάλεσε και το έντονο ενδιαφέρον της ακαδημαϊκής κοινότητας, κυρίως στον τομέα της θεολογίας. Παρότι ο Άγιος Σωφρόνιος εκτιμούσε απεριόριστα την εμπειρική θεολογία ως καρπό της κοινωνίας του ανθρώπου με τον Θεό, δεν απομείωνε την αξία της ακαδημαϊκής θεολογίας. Αντιθέτως, αναγνώριζε την αξία της δεύτερης και τιμούσε τους εκπροσώπους της, καθώς θεωρούσε την αποστολή τους αξιέπαινη και απαραίτητη για την Εκκλησία.
SKU: n/a -
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά
Η ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΚΟΗΣ
Ο άγιος Συμεών ως πτωχός φιλάδελφος καταγράφει τα βιώματά του στις δύο Ευχαριστίες, για να δείξει σε όλους τους ανθρώπους ποια είναι η πηγη των ευεργετικών του εμπειριών. Η ανατρεπτική ανθρωπολογία του αγίου Συμεών αντιτιθεταί στη φιλαυτία και στο κοσμικό πνεύμα, εξαιτίας των οποίων ο άνθρωπος από φυγοπονία αρνείται την υπέρβαση και αποφεύγει την άσκηση. Γι΄αυτό θεωρεί κατάργηση του λυτρωτικού έργου του Θεού και αίρεση αυτό που κήρυτταν στην εποχή του, ότι δηλαδή δεν μπορεί πλέον να γίνει κάποιος άγιος. Αντίθετα ο ίδιος κηρύττει ότι ούτε το κέντρο της πόλεως εμποδίζει τον άνθρωπο να κατεργάζεται τις εντολές του Θεού. Μάλιστα τονίζει ότι << εν καιρώ βαθείας και τελείας ειρήνης>>, όταν δεν υπάρχουν διωγμοί, μαρτύριο της συνειδήσεως νοείται ο σταυρός, δηλαδή η νέκρωση του ίδιου θελήματος.
SKU: 853
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ
-
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, Πανεπιστημιακά
Εκκλησιαστική Ιστορία: Ιστορία των θεσμών διοικήσεως και ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος, Δέκατος Ένατος – Εικοστός Αιώνας
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, ΠανεπιστημιακάΕκκλησιαστική Ιστορία: Ιστορία των θεσμών διοικήσεως και ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος, Δέκατος Ένατος – Εικοστός Αιώνας
Περιεχόμενα
Προλεγόμενα
Α΄Μέρος
Κεφάλαιο Α΄ Συνοπτική ιστορική εξέλιξη των θεσμών διοικήσεως και ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος από το 5ο μέχρι το 1917 μ.Χ.
Κεφάλαιο Β’ Η διοίκηση της Εκκλησίας της Ελλάδος στην περίοδο 1917 έως σήμερα
Κεφάλαιο Γ΄Πνευματική, κοινωνική και φιλανθρωπική διακονία της Εκκλησίας στον αιώνα μαςΚεφάλαιο Δ’ Το καθεστώς διοικήσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος από το 1974 μέχρι το 1998
Επιλεγόμενα
ΒιβλιογραφίαΒ’ ΜέροςΚεφάλαιο Α’ Το καθεστώς διοικήσεως των Ι. Μητροπόλεων των Νέων Χωρών (Νέας Ελλάδος)
Κεφάλαιο Β΄Η Συνοδική Πράξη της ΔΙΣ της Εκκλησίας της Ελλάδος περί αποδοχής της διοικήσεως των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών της 20η Νοεμβρίου 1928
Κεφάλαιο Γ΄Η Συνέλευση της Ιεραρχίας των Νέων Χωρών του 1917
Κεφάλαιο Δ΄Το Εκκλησιαστικό Αρχιερατικό Συμβούλιο
Κεφάλαιο Ε΄ Μητροπόλεις και Επισκοπές των Νέων ΧωρώνΧάρτες εντός κειμένουΧάρτης 1 Οἱ ἐπαρχίες τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου στην Εὐρωπαϊκή Τουρκία κατά τήν περίοδο τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνα 1904-1905
Χάρτης 2 Βιλαέτια Θεσσαλονίκης, Μοναστηρίου, Σκοπίων
Χάρτης 3 Ἡ Βαλκανική Χερσόνησος μετά τήν συνθήκη τοῦ Βουκουρεστίου τοῦ Ἰουλίου 1913
Χάρτης 4 Ἡ σταδιακή ἀνάπτυξη τοῦ Ἑλληνικοῦ Βασιλείου 1832-1947SKU: n/a -
Βαλκάνια Ορθόδοξα, Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Πανεπιστημιακά
ΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΣΛΑΒΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Βαλκάνια Ορθόδοξα, Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, ΠανεπιστημιακάΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΣΛΑΒΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Διδάσκοντας το αντικείμενο Πνευματικός βίος και πολιτισμός των Σλάβων στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, διαπίστωσα ότι, παρά τον πλούτο των μελετών που καταγράφουν τον εκχριστιανισμό των σλαβικών λαών στην ελληνική γλώσσα, ελλιπής είναι η βιβλιογραφία και οι μελέτες για την προχριστιανική κουλτούρα των Σλάβων. Οι μελέτες που συναντούμε στα ελληνικά και καταγράφουν την προχριστιανική θρησκεία των Σλάβων, των Πρωτοβουλγάρων και των Βαράγγων είναι ελάχιστες. Γι’ αυτό θεώρησα ως ενδεδειγμένη επιλογή να ασχοληθώ με τις παγανιστικές λατρείες του Σλαβικού κόσμου και την προχριστιανική θρησκεία των Πρωτοβουλγάρων – Βουλγάρων και των Βαράγγων – Ρως.
Όσοι ασχολούνται με την ιστορία και τον πολιτισμό των Σλάβων και των λαών της Βαλκανικής, ακόμα και εάν ασχολούνται με σύγχρονα ζητήματα θα τους είναι χρήσιμο και ωφέλιμο, να γνωρίσουν ολίγα τινά και για τη μυθολογία των πιο πάνω λαών. Στόχος μου είναι, να συμβάλω στη γνώση και την κατανόηση των αρχαίων προγόνων τους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)SKU: 154 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Πανεπιστημιακά
Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗΣ ΙΣΙΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΑΡΑΠΙ
Η παρούσα μελέτη ασχολείται με τη λατρεία της Ίσιδας/Σάραπι στο πλαίσιο του ελληνορωμαϊκού κόσμου. Η ενασχόλησή μας με τα διάφορα φαινόμενα που διαμορφώνουν το συνολικό χαρακτήρα των ελληνιστικών χρόνων είναι απαραίτητη προκειμένου να κατανοήσουμε καλύτερα την μεταμόρφωση της Ίσιδας από θεότητα ενός τοπικού πανθέου σε οικουμενική θεότητα που γνωρίζει ιδιαίτερη διάδοση σε ολόκληρο τον ελληνορωμαϊκό κόσμο.
Η μελέτη μιας ιστορικής περιόδου αποτελεί πραγματική πρόκληση για τη σύγχρονη έρευνα, αφού μας επιτρέπει να γνωρίσουμε τον πολιτισμό και τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων άλλων εποχών. Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχει ο κίνδυνος δημιουργίας λανθασμένων εντυπώσεων και συμπερασμάτων που αποπροσανατολίζουν, στις περιπτώσεις που η έρευνα αυτή δεν πραγματοποιείται με τρόπο σφαιρικό και πολυδιάστατο. Ο κίνδυνος αυτός υποχρεώνει το μελετητή να στηρίξει την έρευνά του σε μια ιδιαίτερα προσεκτική στρατηγική προκειμένου να αξιοποιήσει τη μέθοδο της έρευνας, να ξεπεράσει τα εμπόδια που ορθώνουν οι λανθασμένες επιλογές και να σχηματίσει μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την εποχή που μελετά.
Βασική προϋπόθεση στην έρευνα αποτελεί η ορθή αξιολόγηση των παραγόντων που διαμορφώνουν το πλαίσιο της εποχής. […] (Από την εισαγωγή του βιβλίου)SKU: 251 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Πανεπιστημιακά
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στην εποχή μας αναπτύσσεται ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το ρόλο του Χριστιανισμού τόσο στο παρελθόν όσο και στη σύγχρονη πραγματικότητα. Είναι όμως αναγκαίο να μελετάται η πραγματική λειτουργία του μέσα στη κοινωνία και ο ρόλος του στη παραγωγή πολιτισμού, όπως αυτός διαμορφώνεται με τη μεταβαλλόμενη πρακτική που ακολουθούν οι Εκκλησίες και οι χριστιανοί δρώντας μέσα στη κοινωνία. Η διάσταση αυτή που αφορά στα πραγματικά δεδομένα μπορεί να μελετηθεί κοινωνιολογικά. Το σκοπό αυτό εξυπηρετεί το βιβλίο αυτό επιδιώκοντας να αναλύσει κοινωνιολογικά το ρόλο του Χριστιανισμού μέσα στη κοινωνία και τον πολιτισμό.
Από την πρώτη έκδοση του βιβλίου αυτού παρήλθε μεγάλο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο συνέβησαν πολλές εξελίξεις που σχετίζονται με τη θεματική του. Το γεγονός αυτό κατέστησε αναγκαία μια δεύτερη αναθεωρημένη και επαυξημένη έκδοσή του, στην οποία λήφθηκαν υπόψη και τα νέα αυτά δεδομένα.
SKU: 1405 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, Πανεπιστημιακά
ΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Χώρος και μορφή στην τέχνη της Κωνσταντινούπολης 1150-1450 (ΒΙΒΛΙΟΔΕΤΗΜΕΝΟ)
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, ΠανεπιστημιακάΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Χώρος και μορφή στην τέχνη της Κωνσταντινούπολης 1150-1450 (ΒΙΒΛΙΟΔΕΤΗΜΕΝΟ)
Το ανά χείρας βιβλίο συνιστά απότοκο ανάγκης για ορθολογική ταξινόμηση και (δι)ερμηνεία των εικαστικών φαινομένων στην μεσαιωνική Ανατολική Ευρώπη, Μικρά Ασία και Εγγύς Ανατολή, ήτοι στο πολιτικό σχήμα που ονομάζουμε, μάλλον συνοπτικώς, Βυζάντιο. Τούτο διότι σπανίζουν στην επιστημονική βιβλιογραφία συνθετικές πραγματείες, ικανές να αντιμετωπίσουν τη βυζαντινή τέχνη ως οργανισμό, με συνοχή και ενέργεια, και να τεκμηριώσουν τη μορφολογική της δομή και τις εξελικτικές της φάσεις.
Η έλλειψη τέτοιων μελετών είναι ενδεικτική των χασμάτων γνώσεως και πληροφορίας που παρουσιάζει το δημοσιευμένο υλικό και κατ’ επέκταση η τεκμηρίωση της προελεύσεως και διαδοχής των στιλιστικών ρευμάτων της ύστερης βυζαντινής εποχής. Το «παράδοξο» της διαμορφώσεως του «παλαιολόγειου» ιδιώματος την περίοδο της Λατινοκρατίας, η σπάνις εικαστικών έργων στην ίδια την πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους στο 12ο και 13ο αιώνα αλλά και μετά το 1320, το χρονολογικό και υφολογικό «ανερμήνευτο» ορισμένων έργων με ιδιάζοντα χαρακτήρα, οι «εσωτερικές» διεργασίες που προηγούνται της καλλιτεχνικής παραγωγής και η συμβολή των χορηγών στην επιλογή του ύφους, οι στιλιστικές διαφοροποιήσεις, οι ανακολουθίες και οι αναδρομές, η ύφεση στην αρχιτεκτονική παραγωγή στα παλαιολόγεια χρόνια, ιδίως μετά τη βασιλεία του Ανδρόνικου Β’, σε συνδυασμό με την οργανική αποσύνδεση αρχιτεκτονήματος και γραπτού διακόσμου, αλλά και η μετά το 1350 συντριπτική αριθμητική υπεροχή των εικόνων εν σχέση με τις τοιχογραφίες, είναι μερικά εκ των πλέον σημαντικών, αλλά δίχως πλήρωση, «κενών» στη γνώση της ύστερης βυζαντινής τέχνης.
Πέρα από τα χάσματα γνώσεως, η δυσκολία στην κατανόηση των δεδομένων της όψιμης τέχνης του Βυζαντίου και των περί αυτό περιοχών οφείλεται σε ένα προσέτι γεγονός: στην παρουσία στερεοτύπων και ιδεολογημάτων, η ισχύς των οποίων παραμένει μεγάλη στα Βαλκάνια, για λόγους ιστορικούς. Ως γνωστόν, η χρήση στερεοτύπων και ιδεολογημάτων προηγείται συνήθως της επιστημονικής αλήθειας, νοούμενης ως ελέγχου των πραγματικών δεδομένων. Όταν αυτό συμβαίνει, η δυνατότητα καθαρής και απροκατάληπτης οράσεως αποκλείεται εκ προοιμίου. Εξαιρέτως δε όταν η στερεότυπη ερμηνεία αφορά στην τεχνοτροπία, της οποίας το τρέχον μεθοδολογικό σύστημα είναι ανεπαρκές, οικτρώς υποκειμενικό και δεκτικό υστερόβουλης χρήσεως.
Τα ερευνητικά τούτα προβλήματα θα οδηγήσουν τον γράφοντα στη σύνταξη ενός “στέμματος”, ορθής χρονολογικής και στιλιστικής κατατάξεως των εκ των μέσων του 12ου αιώνα και εντεύθεν εικαστικών έργων, προκειμένου να αντληθούν και να αξιοποιηθούν οι μαρτυρίες που αυτά «εσωκλείουν».__________________________________________________________________________________________________________________________________
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η «τέχνη της Κωνσταντινουπόλεως»: εύρημα ή γεγονός;
Παράγοντες διαμορφώσεως του χαρακτήρα της ύστερης τέχνης του Βυζαντίου. Η αναδρομή στην Αρχαιότητα
Παράγοντες διαμορφώσεως του χρακτήρα της ύστερης τέχνης του Βυζαντίου. Η συμβολή της Δύσεως και της σταυροφορικής Ανατολής
Το κράτος της Νίκαιας ως κέντρο δημιουργίας της «παλαιολόγειας» ζωγραφικής
ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
Η ζωγραφική στο Βυζάντιο και την «Περιφέρεια» μετά το 1150
Η ΤΕΧΝΗ ΤΩΝ ΚΟΜΝΗΝΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ «ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ» ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΙΑΣ
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΙΣΟ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ
Ο ΜΙΧΑΗΛ Η’ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ ΚΑΙ Η RENOVATIO ARTIUM
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ Β’ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ
Η κυριαρχία του μητροπολιτικού κλασικισμού
Η «ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»
Η «ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ»
Η «ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΜΙΣΤΡΑ»
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ ΕΜΦΥΛΙΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ (1321-1354)
Ο αγώνας για την κατάκτηση της πραγματικότητας και η ματαίωσή του
Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΤΟΥ ΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΥ
Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΟΔΗΓΗΤΡΙΑΣ ΣΤΟ ΜIΣΤΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΣΥΝΟΨΗ. ΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ – ΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ VISIO MUNDI
ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ__________________________________________________________________________________________________________________________________
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Μ. ΒΑΦΕΙΑΔΗ
Ο Κωνσταντίνος Βαφειάδης είναι Ιστορικός της Βυζαντινής τέχνης, απόφοιτος τριών Πανεπιστημίων, της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών των Αθηνών, του τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσσαλονίκης και του τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Ιστορίας της τέχνης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι μεταπτυχιακές του σπουδές αφορούν κυρίως στη Βυζαντινή Αρχαιολογία, αντικείμενο για το οποίο εκπόνησε διδακτορική διατριβή (2004) και για το οποίο ασκεί μεταδιδακτορική έρευνα (PostDoc) στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.Ο Κ. Βαφειάδης έχει διδάξει Ιστορία της Τέχνης (ως Λέκτορας, Π/Δ 407) στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και στο τμήμα Γραφικών και Καλλιτεχνικών Σπουδών του ΤΕΙ Αθηνών (2006-2009), καθώς και Βυζαντινή Αρχαιολογία στο τμήμα Φιλολογίας του Παν/μίου Αχαϊας και στο τμήμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας της Θεσσαλονίκης και των Αθηνών.
Η επιστημονική του δραστηριότητα περιλαμβάνει συμμετοχές σε ερευνητικά προγράμματα, ανασκαφές και συνέδρια, καθώς επίσης συγγραφή αυτοτελών μελετών, δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, αλλά και επιφυλλίδες στον ημερήσιο τύπο. Συμμετέχει επίσης ενεργά στα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας με διαλέξεις, εκθέσεις, εικονογραφήσεις δημοσίων κτηρίων και ιερών ναών, με εικαστικές παρεμβάσεις (Murals) αλλά και με δοκίμια που αφορούν κυρίως στην τέχνη και τις σύγχρονες εφαρμογές της.
SKU: n/a
ΜΕΛΕΤΕΣ
-
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, Πανεπιστημιακά
Εκκλησιαστική Ιστορία: Ιστορία των θεσμών διοικήσεως και ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος, Δέκατος Ένατος – Εικοστός Αιώνας
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, ΠανεπιστημιακάΕκκλησιαστική Ιστορία: Ιστορία των θεσμών διοικήσεως και ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος, Δέκατος Ένατος – Εικοστός Αιώνας
Περιεχόμενα
Προλεγόμενα
Α΄Μέρος
Κεφάλαιο Α΄ Συνοπτική ιστορική εξέλιξη των θεσμών διοικήσεως και ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος από το 5ο μέχρι το 1917 μ.Χ.
Κεφάλαιο Β’ Η διοίκηση της Εκκλησίας της Ελλάδος στην περίοδο 1917 έως σήμερα
Κεφάλαιο Γ΄Πνευματική, κοινωνική και φιλανθρωπική διακονία της Εκκλησίας στον αιώνα μαςΚεφάλαιο Δ’ Το καθεστώς διοικήσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος από το 1974 μέχρι το 1998
Επιλεγόμενα
ΒιβλιογραφίαΒ’ ΜέροςΚεφάλαιο Α’ Το καθεστώς διοικήσεως των Ι. Μητροπόλεων των Νέων Χωρών (Νέας Ελλάδος)
Κεφάλαιο Β΄Η Συνοδική Πράξη της ΔΙΣ της Εκκλησίας της Ελλάδος περί αποδοχής της διοικήσεως των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών της 20η Νοεμβρίου 1928
Κεφάλαιο Γ΄Η Συνέλευση της Ιεραρχίας των Νέων Χωρών του 1917
Κεφάλαιο Δ΄Το Εκκλησιαστικό Αρχιερατικό Συμβούλιο
Κεφάλαιο Ε΄ Μητροπόλεις και Επισκοπές των Νέων ΧωρώνΧάρτες εντός κειμένουΧάρτης 1 Οἱ ἐπαρχίες τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου στην Εὐρωπαϊκή Τουρκία κατά τήν περίοδο τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνα 1904-1905
Χάρτης 2 Βιλαέτια Θεσσαλονίκης, Μοναστηρίου, Σκοπίων
Χάρτης 3 Ἡ Βαλκανική Χερσόνησος μετά τήν συνθήκη τοῦ Βουκουρεστίου τοῦ Ἰουλίου 1913
Χάρτης 4 Ἡ σταδιακή ἀνάπτυξη τοῦ Ἑλληνικοῦ Βασιλείου 1832-1947SKU: n/a -
Βαλκάνια Ορθόδοξα, Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Πανεπιστημιακά
ΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΣΛΑΒΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Βαλκάνια Ορθόδοξα, Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, ΠανεπιστημιακάΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΣΛΑΒΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Διδάσκοντας το αντικείμενο Πνευματικός βίος και πολιτισμός των Σλάβων στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, διαπίστωσα ότι, παρά τον πλούτο των μελετών που καταγράφουν τον εκχριστιανισμό των σλαβικών λαών στην ελληνική γλώσσα, ελλιπής είναι η βιβλιογραφία και οι μελέτες για την προχριστιανική κουλτούρα των Σλάβων. Οι μελέτες που συναντούμε στα ελληνικά και καταγράφουν την προχριστιανική θρησκεία των Σλάβων, των Πρωτοβουλγάρων και των Βαράγγων είναι ελάχιστες. Γι’ αυτό θεώρησα ως ενδεδειγμένη επιλογή να ασχοληθώ με τις παγανιστικές λατρείες του Σλαβικού κόσμου και την προχριστιανική θρησκεία των Πρωτοβουλγάρων – Βουλγάρων και των Βαράγγων – Ρως.
Όσοι ασχολούνται με την ιστορία και τον πολιτισμό των Σλάβων και των λαών της Βαλκανικής, ακόμα και εάν ασχολούνται με σύγχρονα ζητήματα θα τους είναι χρήσιμο και ωφέλιμο, να γνωρίσουν ολίγα τινά και για τη μυθολογία των πιο πάνω λαών. Στόχος μου είναι, να συμβάλω στη γνώση και την κατανόηση των αρχαίων προγόνων τους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)SKU: 154 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Πανεπιστημιακά
Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗΣ ΙΣΙΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΑΡΑΠΙ
Η παρούσα μελέτη ασχολείται με τη λατρεία της Ίσιδας/Σάραπι στο πλαίσιο του ελληνορωμαϊκού κόσμου. Η ενασχόλησή μας με τα διάφορα φαινόμενα που διαμορφώνουν το συνολικό χαρακτήρα των ελληνιστικών χρόνων είναι απαραίτητη προκειμένου να κατανοήσουμε καλύτερα την μεταμόρφωση της Ίσιδας από θεότητα ενός τοπικού πανθέου σε οικουμενική θεότητα που γνωρίζει ιδιαίτερη διάδοση σε ολόκληρο τον ελληνορωμαϊκό κόσμο.
Η μελέτη μιας ιστορικής περιόδου αποτελεί πραγματική πρόκληση για τη σύγχρονη έρευνα, αφού μας επιτρέπει να γνωρίσουμε τον πολιτισμό και τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων άλλων εποχών. Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχει ο κίνδυνος δημιουργίας λανθασμένων εντυπώσεων και συμπερασμάτων που αποπροσανατολίζουν, στις περιπτώσεις που η έρευνα αυτή δεν πραγματοποιείται με τρόπο σφαιρικό και πολυδιάστατο. Ο κίνδυνος αυτός υποχρεώνει το μελετητή να στηρίξει την έρευνά του σε μια ιδιαίτερα προσεκτική στρατηγική προκειμένου να αξιοποιήσει τη μέθοδο της έρευνας, να ξεπεράσει τα εμπόδια που ορθώνουν οι λανθασμένες επιλογές και να σχηματίσει μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την εποχή που μελετά.
Βασική προϋπόθεση στην έρευνα αποτελεί η ορθή αξιολόγηση των παραγόντων που διαμορφώνουν το πλαίσιο της εποχής. […] (Από την εισαγωγή του βιβλίου)SKU: 251 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Θρησκευτικά, Πανεπιστημιακά
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στην εποχή μας αναπτύσσεται ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το ρόλο του Χριστιανισμού τόσο στο παρελθόν όσο και στη σύγχρονη πραγματικότητα. Είναι όμως αναγκαίο να μελετάται η πραγματική λειτουργία του μέσα στη κοινωνία και ο ρόλος του στη παραγωγή πολιτισμού, όπως αυτός διαμορφώνεται με τη μεταβαλλόμενη πρακτική που ακολουθούν οι Εκκλησίες και οι χριστιανοί δρώντας μέσα στη κοινωνία. Η διάσταση αυτή που αφορά στα πραγματικά δεδομένα μπορεί να μελετηθεί κοινωνιολογικά. Το σκοπό αυτό εξυπηρετεί το βιβλίο αυτό επιδιώκοντας να αναλύσει κοινωνιολογικά το ρόλο του Χριστιανισμού μέσα στη κοινωνία και τον πολιτισμό.
Από την πρώτη έκδοση του βιβλίου αυτού παρήλθε μεγάλο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο συνέβησαν πολλές εξελίξεις που σχετίζονται με τη θεματική του. Το γεγονός αυτό κατέστησε αναγκαία μια δεύτερη αναθεωρημένη και επαυξημένη έκδοσή του, στην οποία λήφθηκαν υπόψη και τα νέα αυτά δεδομένα.
SKU: 1405 -
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, Πανεπιστημιακά
ΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Χώρος και μορφή στην τέχνη της Κωνσταντινούπολης 1150-1450 (ΒΙΒΛΙΟΔΕΤΗΜΕΝΟ)
Θεολογικά & Ιστορικά, Νέες Κυκλοφορίες, ΠανεπιστημιακάΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Χώρος και μορφή στην τέχνη της Κωνσταντινούπολης 1150-1450 (ΒΙΒΛΙΟΔΕΤΗΜΕΝΟ)
Το ανά χείρας βιβλίο συνιστά απότοκο ανάγκης για ορθολογική ταξινόμηση και (δι)ερμηνεία των εικαστικών φαινομένων στην μεσαιωνική Ανατολική Ευρώπη, Μικρά Ασία και Εγγύς Ανατολή, ήτοι στο πολιτικό σχήμα που ονομάζουμε, μάλλον συνοπτικώς, Βυζάντιο. Τούτο διότι σπανίζουν στην επιστημονική βιβλιογραφία συνθετικές πραγματείες, ικανές να αντιμετωπίσουν τη βυζαντινή τέχνη ως οργανισμό, με συνοχή και ενέργεια, και να τεκμηριώσουν τη μορφολογική της δομή και τις εξελικτικές της φάσεις.
Η έλλειψη τέτοιων μελετών είναι ενδεικτική των χασμάτων γνώσεως και πληροφορίας που παρουσιάζει το δημοσιευμένο υλικό και κατ’ επέκταση η τεκμηρίωση της προελεύσεως και διαδοχής των στιλιστικών ρευμάτων της ύστερης βυζαντινής εποχής. Το «παράδοξο» της διαμορφώσεως του «παλαιολόγειου» ιδιώματος την περίοδο της Λατινοκρατίας, η σπάνις εικαστικών έργων στην ίδια την πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους στο 12ο και 13ο αιώνα αλλά και μετά το 1320, το χρονολογικό και υφολογικό «ανερμήνευτο» ορισμένων έργων με ιδιάζοντα χαρακτήρα, οι «εσωτερικές» διεργασίες που προηγούνται της καλλιτεχνικής παραγωγής και η συμβολή των χορηγών στην επιλογή του ύφους, οι στιλιστικές διαφοροποιήσεις, οι ανακολουθίες και οι αναδρομές, η ύφεση στην αρχιτεκτονική παραγωγή στα παλαιολόγεια χρόνια, ιδίως μετά τη βασιλεία του Ανδρόνικου Β’, σε συνδυασμό με την οργανική αποσύνδεση αρχιτεκτονήματος και γραπτού διακόσμου, αλλά και η μετά το 1350 συντριπτική αριθμητική υπεροχή των εικόνων εν σχέση με τις τοιχογραφίες, είναι μερικά εκ των πλέον σημαντικών, αλλά δίχως πλήρωση, «κενών» στη γνώση της ύστερης βυζαντινής τέχνης.
Πέρα από τα χάσματα γνώσεως, η δυσκολία στην κατανόηση των δεδομένων της όψιμης τέχνης του Βυζαντίου και των περί αυτό περιοχών οφείλεται σε ένα προσέτι γεγονός: στην παρουσία στερεοτύπων και ιδεολογημάτων, η ισχύς των οποίων παραμένει μεγάλη στα Βαλκάνια, για λόγους ιστορικούς. Ως γνωστόν, η χρήση στερεοτύπων και ιδεολογημάτων προηγείται συνήθως της επιστημονικής αλήθειας, νοούμενης ως ελέγχου των πραγματικών δεδομένων. Όταν αυτό συμβαίνει, η δυνατότητα καθαρής και απροκατάληπτης οράσεως αποκλείεται εκ προοιμίου. Εξαιρέτως δε όταν η στερεότυπη ερμηνεία αφορά στην τεχνοτροπία, της οποίας το τρέχον μεθοδολογικό σύστημα είναι ανεπαρκές, οικτρώς υποκειμενικό και δεκτικό υστερόβουλης χρήσεως.
Τα ερευνητικά τούτα προβλήματα θα οδηγήσουν τον γράφοντα στη σύνταξη ενός “στέμματος”, ορθής χρονολογικής και στιλιστικής κατατάξεως των εκ των μέσων του 12ου αιώνα και εντεύθεν εικαστικών έργων, προκειμένου να αντληθούν και να αξιοποιηθούν οι μαρτυρίες που αυτά «εσωκλείουν».__________________________________________________________________________________________________________________________________
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η «τέχνη της Κωνσταντινουπόλεως»: εύρημα ή γεγονός;
Παράγοντες διαμορφώσεως του χαρακτήρα της ύστερης τέχνης του Βυζαντίου. Η αναδρομή στην Αρχαιότητα
Παράγοντες διαμορφώσεως του χρακτήρα της ύστερης τέχνης του Βυζαντίου. Η συμβολή της Δύσεως και της σταυροφορικής Ανατολής
Το κράτος της Νίκαιας ως κέντρο δημιουργίας της «παλαιολόγειας» ζωγραφικής
ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
Η ζωγραφική στο Βυζάντιο και την «Περιφέρεια» μετά το 1150
Η ΤΕΧΝΗ ΤΩΝ ΚΟΜΝΗΝΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ «ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ» ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΙΑΣ
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΙΣΟ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ
Ο ΜΙΧΑΗΛ Η’ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ ΚΑΙ Η RENOVATIO ARTIUM
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ Β’ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ
Η κυριαρχία του μητροπολιτικού κλασικισμού
Η «ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»
Η «ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ»
Η «ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΜΙΣΤΡΑ»
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ ΕΜΦΥΛΙΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ (1321-1354)
Ο αγώνας για την κατάκτηση της πραγματικότητας και η ματαίωσή του
Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΤΟΥ ΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΥ
Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΟΔΗΓΗΤΡΙΑΣ ΣΤΟ ΜIΣΤΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΣΥΝΟΨΗ. ΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ – ΥΣΤΕΡΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ VISIO MUNDI
ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ__________________________________________________________________________________________________________________________________
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Μ. ΒΑΦΕΙΑΔΗ
Ο Κωνσταντίνος Βαφειάδης είναι Ιστορικός της Βυζαντινής τέχνης, απόφοιτος τριών Πανεπιστημίων, της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών των Αθηνών, του τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσσαλονίκης και του τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Ιστορίας της τέχνης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι μεταπτυχιακές του σπουδές αφορούν κυρίως στη Βυζαντινή Αρχαιολογία, αντικείμενο για το οποίο εκπόνησε διδακτορική διατριβή (2004) και για το οποίο ασκεί μεταδιδακτορική έρευνα (PostDoc) στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.Ο Κ. Βαφειάδης έχει διδάξει Ιστορία της Τέχνης (ως Λέκτορας, Π/Δ 407) στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και στο τμήμα Γραφικών και Καλλιτεχνικών Σπουδών του ΤΕΙ Αθηνών (2006-2009), καθώς και Βυζαντινή Αρχαιολογία στο τμήμα Φιλολογίας του Παν/μίου Αχαϊας και στο τμήμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας της Θεσσαλονίκης και των Αθηνών.
Η επιστημονική του δραστηριότητα περιλαμβάνει συμμετοχές σε ερευνητικά προγράμματα, ανασκαφές και συνέδρια, καθώς επίσης συγγραφή αυτοτελών μελετών, δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, αλλά και επιφυλλίδες στον ημερήσιο τύπο. Συμμετέχει επίσης ενεργά στα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας με διαλέξεις, εκθέσεις, εικονογραφήσεις δημοσίων κτηρίων και ιερών ναών, με εικαστικές παρεμβάσεις (Murals) αλλά και με δοκίμια που αφορούν κυρίως στην τέχνη και τις σύγχρονες εφαρμογές της.
SKU: n/a
ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ
-
Μουσική Βιβλιοθήκη
PINK FLOYD
Αυτό που θα διαβάσετε στις επόμενες σελίδες είναι μια προσπάθεια γνωριμίας με τα δέκα χρόνια που έκαναν τους Pink Floyd διάσημους, με μια σειρά από ολοκληρωμένα, κόνσεπτ έργα. Είναι γνωστό ότι η στιχουργική δουλειά του Roger Waters στάθηκε ένας από τους βασικούς παράγοντες στην καλλιτεχνική επιτυχία των έργων αυτών. Η μετάφραση έγινε καθαρά νοηματικά, κι έτσι μην περιμένετε να βρείτε μια δουλειά κολλημένη στο λέξη-με-λέξη. Έγινε προσπάθεια ν’ αποδοθεί στη γλώσσα μας η ουσία αυτών των στίχων.
Όσο για το χρονολογικό πίνακα και τη δισκογραφία, έχουν καθαρά εισαγωγικό χαρακτήρα. Δε θα ταίριαζε, νομίζω, να γράψει την ιστορία των Pink Floyd κάποιος που την έζησε από χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, και μόνο στο τελευταίο της μέρος. 17 χρόνια καριέρα είν’ αυτή…
Στάθης Ν. Παναγιωτόπουλος
SKU: 945-1
ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-
Ξένη Λογοτεχνία
Ο ΣΚΟΥΛΗΚΟΣΚΑΝΔΑΛΙΑΡΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΛΑΓΚΤΟΝ
Χρονολογία Έκδοσης: 1980
Συγγραφέας: Βιάν Μπορίς / Vian Boris
Γλώσσα Πρωτοτύπου: γαλλικά
Μετάφραση: Παναγιώτης Παπαδόπουλος
Αριθμός σελίδων: 176
Διαστάσεις: 21×12
Μορφή προϊόντος: Χαρτόδετο
Θέμα: Γαλλική Πεζογραφία – Μυθιστόρημα
Κατάσταση έκδοσης: Διαθέσιμο
Αποστέλλεται κατά κανόνα εντός 24 ωρών σε όλη την Ελλάδα.SKU: 562 -
Ξένη Λογοτεχνία
Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ ΧΤΥΠΑΕΙ ΠΑΝΤΑ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ
Μια συναρπαστική ερωτική ιστορία που εξουσιάζεται από δυνάμεις του ασυνείδητου και ταλαντεύεται ανάμεσα στην τρυφερότητα και το βίαιο πάθος, ένα έγκλημα με απροσδόκητα αποτελέσματα είναι το θέμα αυτού του πρώτου μυθιστορήματος του Κέιν. Ο Κέιν είναι ένας από τους «σκληρούς» Αμερικάνους συγγραφείς που καθρεφτίζει στα βιβλία του μ’εξαιρετική ζωντάνια ένα κόσμο όπου επικρατούν βίαιες συνθήκες. Ο κόσμος του είναι ο κόσμος της ελευθερίας, του χρήματος, της δύναμης, της περιπέτειας, του κακού, της σαγήνης του απαγορευμένου, της ακατανίκητης ερωτικής έλξης. Μάστορας του διαλόγου κατορθώνει να υπνωτίζει τον αναγνώστη μέχρι και την τελευταία σελίδα. Όπως ομολόγησε ο Αλμπέρ Καμύ, «Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυό φορές» ήταν η πηγή της έμπνευσης και το πρότυπο του για να γράψει τον «Ξένο».
SKU: 573
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-
Ελληνική Λογοτεχνία
ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ
…Το τοπίο ήταν άγριο αλλά πανέμορφο. Θύμιζε Ατλαντικό. Τεράστια αγριόμορφα κύματα βυσσοδομούσαν στους βράχους. Η επαναφορά μου από το παρελθόν ήταν ολική χωρίς να το θέλω. Άκουσα ιταλικά και φερμάρισα. Φώναζε το συνοδό της να απαθανατίσει με τη φωτογραφική μηχανή το θέαμα. Την κοίταξα. Το μπικίνι που φορούσε ήταν μπλε με βούλες λευκού. Ψηλόλιγνη, καστανόξανθη με τα βρεγμένα μαλλιά της να κολλάνε στην πλάτη. Κάπνιζε. Τα μαύρα μάτια της έπαιζαν κρυφτούλι με τον ήλιο. Χώθηκα και εγώ στα ματοτσίνορά της. Εδώ στα δύσκολα σε θέλω είπα στον εαυτό μου. Και σηκώθηκα από το βράχο και τις αναθυμιάσεις της Μυρσίνης.
Γυμνώθηκα και έπεσα στη θάλασσα. Τα μανιασμένα κύματα με μαστίγωναν και με πετούσανε στα ρηχά πάνω στα χαλίκια. Τα πόδια μου είχανε ματώσει. Πείσμωσα. Κάρφωνα με τα μακροβούτια μου τα κύματα στη μέση. Ξανά και ξανά. Μου κόπηκε η ανάσα. Τα ορμητικά κύματα με παρέσερναν προς το νότο…(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)SKU: 458 -
Ελληνική Λογοτεχνία
ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΑΝΤΙΟ ΤΟΥ ΚΟΜΗ ΔΡΑΚΟΥΛΑ
Δύο δίδυμα από τη Θεσσαλονίκη, ο Φίλιππος και ο Αλέξανδρος Έλλις, αποφασίζουν να ταξιδέψουν στα Καρπάθια παρακινούμενοι από την επιθυμία τους να εξερευνήσουν το μυστήριο που εδώ και αιώνες περιβάλλει το «Καταραμένο» Κάστρο του Κόμη Δράκουλα. Η συνάντησή τους με τα ξαδέλφια τους από την Αμερική και την ατίθαση παρέα τους φέρνει τα πάνω κάτω στην ήρεμη περιήγησή τους αφού τους εμπλέκει σε μια απίστευτη ιστορία μυστηρίου στα έγκατα του «Δαιμονισμένου» Κάστρου.
Τα ανεξήγητα γεγονότα, οι διαβολικές συμπτώσεις και τα αλλεπάλληλα τρομοκρατικά χτυπήματα περιπλέκουν ακόμη περισσότερο τα πράγματα ενισχύοντας την πεποίθηση των διδύμων Έλλις ότι το Πνεύμα του Παρεξηγημένου Μονάρχη Βλαντ Τσέπεσι συνεχίζει να πλανάται πάνω από τις κορυφές των Καρπαθίων, στοιχειωμένο από την αχαριστία των απογόνων του, που αρκετούς αιώνες μετά την ένδοξη διακυβέρνησή του, αποφάσισαν να του φορέσουν το χολυγουντιανό στέμμα του βασιλιά – βαμπίρου προκειμένου να προσελκύσουν τους ξένους τουρίστες.
Ποιος ήταν τελικά ο Κόμης Δράκουλας; Ο χαρισματικός ηγέτης που αγαπούσε και προστάτευε τον λαό και τη θρησκεία του από τους βαρβάρους επιδρομείς ή μήπως ο απόλυτος βασιλιάς τιμωρός που αντλούσε την εξουσία του μέσα από τη φρίκη των δημοσίων εκτελέσεων και των απάνθρωπων βασανιστηρίων; (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)SKU: 516